اصول خبرنویسی/2
.
از مهم ترین محورهای فعالیت دست اندرکاران روابط عمومی و رسانه، تولید خبر است که پیش از هر چیز باید به آگاهی و شناخت درستی در این زمینه دست یابیم.

در مطلب قبل با مفهوم خبر، حیطه کار یک خبرنگار و محورهای مهم در پیاده سازی خبر آشنا شدیم.
در این بخش با ارزش های خبری که لازم است در تنظیم خبر مورد توجه قرار گیرد آشنا می شویم.
ارزش های خبری:
ارزش های خبری به عنوان معیار و استانداردهایی تعریف می شود که در سراسر دنیا خبرنگاران می کوشند یک یا چند مورد را در تنظیم خبر خود مورد توجه قرار دهند. در ادامه با مهم ترین ارزش های خبری آشنا می شویم:
1- شهرت: اشخاص، مکانها و نهادها مفاهیمی دارای شهرت هستند. شهرت دارای ارزش خبری است. به عنوان مثال وقتی میگوییم: «رییس جمهور در سبزوار این پیام را داد»، یعنی به دلیل شهرت و مسوولیت شخص رئیس جمهور، سخنرانیش نوعی خبر است که برای ما در این کشور دارای اهمیت است.
2- دربرگیری یا فراگیری: به این معنی که رویدادی که درباره آن خبر تنظیم می کنیم بر تعداد فراوانی از جامعه تاثیرگذار باشد و گذشته از منفی یا مثبت بودن دارای دربرگیری باشد.
مثال: وقوع ریزگرد در خوزستان، مردم این استان را با مشکل تنفسی روبرو کرده است.
3- استثنا، شگفتی و عجیب بودن: رویدادهایی که برای مخاطبان عجیب باشد دارای ارزش خبری است.
مثال: مردی پای سگی را گاز گرفت.
لقب پیرترین مرد جهان به مرد 140 ساله مالیزیایی تعلق گرفت.
4- بزرگی و فراوانی: بزرگ بودن اعداد و ارقام موجود در خبر، این ارزش را نقویت می کند.
مثال: وقوع زلزله در کلمبیا منجر به مرگ 500 نفر شد.
5- مجاورت: مخاطبان بیشتر ترجیح میدهند اخباری را دنبال کنند که مربوط به شهر، استان و کشور خودشان باشد. جغرافیا، تاریخ و فرهنگ جزو این مجاورتهاست.
6- تازگی: (Timeliness) اطلاع از تازهترین خبرها جزو ارزش های خبری یک رویداد محسوب میشود. در انتشار اخبار هر رسانهای که تازهترین خبر را منتشر کند، برنده است. به ویژه این ارزش خبری در دنیای امروز از اهمیت ویژه تری برخوردار شده است؛ به نحوی که گاه خبرنگاران ترغیب می شوند برای دستیابی به این ارزش خبری، حتی خبر ناقص تری را منتشر کنند و یا در برخی رسانه ها، برای حفظ تازگی، ابتدا رویداد به صورت ناقص منتشر شده و در پایان خبر یادآور می شود که خبرهای تکمیلی به زودی انتشار می یابد.
7-برخورد/ کشمکش/ اختلاف و درگیری: اخبار سرقت ها، قتل ها، جنگل ها، تصادف ها، زلزله ها و مواردی از این قبیل، خبرهای «برخوردی» به شمار می آیند، که در هر حال «کشمکش» محور اصلی آنها را تشکیل می دهد و غالباً از رویدادهای مورد علاقه رسانه ها هستند.
ادامه این محتوا را از همین پایگاه اطلاع رسانی دنبال کنید.
نظر دهید